Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 14!

Week 14, 2 t/m 8 december.

Dag 93:

Nog maar 18 dagen Ghana te gaan. Best gek. Al komt het gevoel dat ik er klaar voor ben om te vertrekken ook wel steeds dichterbij. Lekker iedereen weer zien, douchen, een wasmachine hebben & Nederlands eten. Maar toch krijg ik ook een beetje buikpijn van wat ik hier achterlaat. Al die lieve mensen die ik hier heb ontmoet. En de lieve kindjes in t childrenshome..

Vandaag met de laatste kids stoffen wezen kopen. Zo leuk hoe ontzettend blij ze zijn! De 18+ers gaan morgen zelf naar de markt om stoffen te kopen. S’ avonds met de Duitse meiden patatjes wezen eten. Een restaurant hier in de buurt hier heeft dat soms. Mmm lekker! Haha.

Dag 94:

Happy birthday oma! Weer iets om te missen, en me kaart was te laat… waarvoor dank post NL :-P.

Maar gelukkig heb ik ook een hele leuke dag vandaag! We vertrokken vroeg in de ochtend naar Accra om sinterklaas te vieren in de Nederlandse ambassade!

Met Edem, Bronson, Adrienne en de kids in de auto op naar Accra. Luidkeels sinterklaas liedjes zingen waarvan ik de enige volwassene in de auto was die ze ook echt kende haha. Al komt Edem een aardig eind!

Ik slaap in een dorm room, dat is een hostel. Super goedkoop en leuk want je leert gelijk nieuwe mensen kennen. En niet te vergeten; een heerlijke douche haha! De naam van het hotel is super grappig; somewere nice. Haha en het was er nice!

S’ middags was t dan zover; op naar sinterklaas! T was super leuk, de kids kregen allemaal cadeautjes en er waren Nederlandse en Ghanese hapjes. En alle soorten kleuren en roetveeg pieten haha. We hadden bitterballen! (vet lekker, denk de lekkerste ik ooit heb gehad hahaha) en kruitnootjes. Ect. Ect. Daarna nam Kory die uit de US komt, vrijwilligers werk deed voor United, verliefd werd op het land en nu in Accra woont. Ons mee uit eten naar een super leuk restaurant! Met erg lekker eten en uitzicht over de stad. Toen lekker lang gedoucht en lekker slapen.

Dag 95:

Vandaag naar de shopping mall geweest om wat lekkere dingen te kopen voor mijn laatste week Kpando (brood & m&m’s haha) & lekkere koffie gedronken. Toen in een privé trotro met jessy de kids en stefania een nieuwe vrijwilliger die een jaar blijft als manager van het childrenshome terug naar Kpando.

Stefania slaapt ergens anders & Bronson en Adrienne zijn back to the US. Dus nu heb ik het huis alleen! Best gek. Thuis aangekomen lekker fried rice gegeten en daarna lekker op tijd slapen. 4 uur in een auto zitten maakt moe haha.

Dag 96:

Vanmorgen eerst om 05.00 uit de veren om wondzorg te doen. & daarna een drukke dienst in het health center. Van hot naar her gerend maar wel lekker nuttig haha! Vervolgens naar Bright, Julie en papaboon geweest met de Duitse meiden om ze alle hotspots van Kpando te laten zien haha. En daarna een drukke middag in het childrenshome alle kleren van de kids uitgezocht en gesorteerd. En daarna de kamers opgeruimd. Ze hielpen goed mee maar toch een hele klus!

Dag 97:

Gewerkt in een heel rustig health center. Morgen is het stemmen hier. En op de een of andere gekke manier gaan mensen de dagen ervoor niet naar de dokter t zelfde geld op de dag zelf. Daarna wat laatste jurkjes opgehaald van Julie. En toen geleerd om groundnutsoup (pindasoep) te maken! Hele middag gekookt met de vrouwen. Super leuk! En lekker haha. De Duitse meiden kwamen gezellig eten. En nog even gebeld met mama.

Dag 98:

Vandaag is het stem dag. En dus werkte ik maar tot 10.00 in de ochtend want toen ging het health center dicht. Iedereen was stemmen dus geen patiënten en de mensen die er werken wilden ook stemmen. Is echt een hele happening hier.

Dus toen maar naar huis en begonnen met wat inpak werk. & s ‘middags weer in het childrenshome gewerkt. Waar we bezig zijn met iets wat helaas nog geheim moet blijven, maar wat wel super leuk is & waar jullie over een poosje meer over horen J al met al gelukkig nog wel een drukke nuttige middag gehad.

Dag 99:

Vanmorgen al mijn spullen naar het guest house bij jessy gebracht. Want dit weekend is een begrafenis op mijn compound en dat houd in van vrijdag tot zondag nacht muziek en dronken mensen, want hier vieren ze het leven bij een begrafenis ipv dat ze verdrietig zijn.

Ook is een begrafenis veel later dan in Nederland want ze wachten net zo lang tot ze geld gespaard hebben, deze begrafenis is binnen een maand en dat is snel voor hier! Normaal is het zomaar 3 maanden of langer voordat de begrafenis is!

Daarna gewerkt het health center. Waar heel veel patiënten waren maar geen dokter… en de patiënten waren vooral tv kijken. Want ze wachten op de uitslag. En s’ middags weer een drukke middag in het childrenshome voor het geheime project J

Net lekker een lange douche genomen (er is een douche hier! Whoehoe) en zo lekker slapen. Morgen weer een druk dagje, met wondzorg, childrenshome en even langs bij de begrafenis denk ik. (wat dus een heel weekend duurt haha)

Lieve allemaal, dank weer voor het lezen. Tot snel!

Liefs, Daniek.

Danilo