Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 13!

Week 13, 25 november t/m 1 december!

December.. dat is gek, de maand dat ik thuis kom! Hier weer een nieuwe blog over mijn belevenissen afgelopen week.

Dag 86:

Eindelijk aan de beterende hand! Dat duurde een poos, & is helemaal niks voor mij. Maar gelukkig gaat het nu de goede kant op. Vanmorgen naar wondzorg geweest. Waar ik nu weer in mijn uppie naartoe ga. Dat is wel weer even wennen! Maar gelukkig is het een fantastische patiënt die inmiddels na z’n lange tijd prima weet hoe die mij kan assisteren!

Daarna even terug naar bed. (nee niet omdat ik lui ben maar 05.00 opstaan is toch wel wat aan de vroege kant haha!) daarna wat voor een project op de computer gedaan. En s’ middags schmink ideeën opgezocht J Morgen in het childrenshome de kids schminken!

Dag 87:

Eindelijk voel ik me weer echt goed! En kan ik dus weer vol energie aan de bak voor mijn laatste weekjes vrijwilligers werk. Want jeetje wat vliegt de tijd! Deze middag naar het kindertehuis om daar te ‘werken’ wat totaal niet als werk voelt. Wie mij een beetje kent weet dat ik ontzettend van kinderen en het omgaan met hun houd. Dus dit is voor mij vooral genieten. Vanmiddag alle kids geschminkt en foto’s gemaakt. Voor een nieuw project van Jessy J de kids waren dol enthousiast en wij dus ook! Adrienne en Bronson vanuit de US hielpen me mee! En Danique; nogmaals dank voor het doneren van je schmink! Het komt hier zeker goed terecht.

S’ avonds wondzorg bij een van de kinderen van de compound. Hij komt iedere avond. Hij heeft een vrij grote wond aan zijn onderbeen door dat hij het gras gemaaid had. En dat doen ze hier met een machette… dan krijg je dat dus. Gelukkig is het niet geïnfecteerd en gaat het al de goede kant op!

Dag 88:

Vandaag een heerlijke dag gehad! Eerst rustig aan gedaan & om 13.00 naar Jessy voor een lunch. Met tomatensoep, lichtbruin brood, nederlandse kaas en hagelslag! Wauw na al die maanden was dat echt op en top genieten! Als afsluiter ook nog echte koffie (lees doorloop koffie ipv oploskoffie) met warme opgeschuimde melk… hmmmmm heerlijk genieten! Daarnaast was het ook nog super gezellig. Lekker bijgekletst, gespeelt met de kids. En met Bronson, Adrienne, Kaylee en Jessy gekletst over van alles en nog wat. Vooral ook over gebruiken in ieders land. Super leuk om het daarover te hebben. In de US vinden ze ons maar gek met 2 kerstdagen en een minder belangrijke kerstavond en geen thanksgiving haha!

Vanavond wondzorg met een extra uitdaging.. toen ik net de wond had uitgepakt viel de stroom uit in het hele dorp! Oeps lekker handig. Op de tast op zoek naar een zaklamp en toen de wondzorg afgemaakt. Ach dat is weer eens wat anders zullen we maar zeggen. De stroom valt hier zo vaak uit, daar wordt je vanzelf creatief van en raak je aan gewend haha!

Dag 89:

Vanmorgen weer gewerkt! Jeej! En dat is een klein feestje. Alle collega’s hadden me gemist haha. Eerst wondzorg om 05.00. gezien ik de enige verpleegkundige ben die over is komt dat nu op mij aan 2x per week om 05.00. Lekker vroeg haha! Daarna naar het health center. Gezien het niet druk was lekker de tijd kunnen besteden aan voorlichting geven tussen de patiënten door. Over bloeddruken, hartslagen en de gevaren van koorts. Super leuk en de verpleegkundigen zijn erg geïnteresseerd. (voor de ‘kenners’ onder de lezers; klinisch redeneren gebeurt hier niet! Er wordt alleen gekeken naar de symptomen en dat wordt bestreden, of als het malaria is de malaria behandeld. Maar het hoe en waarom iets ontstaat wordt niet onderzocht. Evenals dat iemand met hoge bloeddruk standaard pillen krijgt, en niemand bekend is met het leefstijl advies…)

S’ middags een rondje gemaakt langs al mijn bekenden die allemaal bezig zijn met de laatste souvenirs. En daarnaast om iedereen te tonen dat ik echt weer beter ben haha!

Dag 90:

Onverwacht een drukke dag! Eerst in het health center gewerkt. Waar het bizar druk was. Gezien het markt dag is, en op marktdagen is het druk. Want dan komen ook alle mensen van omliggende dorpen. (goedkoper om dokter te combineren met een dag dat je toch al naar die stad gaat) en gemiddeld gezien zien we dus ook ziekere mensen op een markt dag omdat het mensen zijn die langer wachten met het naar de dokter gaan.

Aanpoten en doorwerken dus! (ik dan… de lokale verpleegkundigen gaan er geen stap harder om lopen haha)

Daarna als een volleerde tourist guide Bronson, Adrienne en Kaylee de markt laten zien en waar je alles kan vinden wat je zoekt haha. (op het warmste moment van de dag.. pff zweten!)

En daarna een meeting met Jessy om alle afronding van de projecten te bespreken. En daarop volgde meteen een ritje met Edem naar HoHoe omdat de pin automaat in Kpando het al dagen niet doet. En ik dus geen geld meer heb. Maar ik wel geld nodig heb want; lieve sponsors jullie sponseren de kerstkledingcadeautjes (leuk woord he?!) voor het kindertehuis! Elk jaar zoeken ze een sponsor want de kids mogen 1x per jaar (met kerst dus) hun eigen stoffen uitkiezen en dan wordt er een nieuwe jurk voor de meisjes van gemaakt en nieuw pak voor de jongens. Voor kerst en daarna voor de zondag. & ik mag dit dus gaan kopen met de kids en sponsor het namens jullie!

Super leuk! Die blije kinder gezichtjes! Daar was dus contant geld voor nodig. Dus op naar HoHoe. En das helemaal niet erg, want daar verkopen ze ook pizza hihi. Lekker gegeten vanavond dusJ

Dag 91:

Vanmorgen in het health center gewerkt. Waar het de dag na markt dag was; oftewel niet druk!

Dus weer lekker tips kunnen geven. En gepraat over wat droom verbeteringen zijn voor de verpleegkundigen zelf.

Zij denken vooral aan moderniseren, al hebben ze geen idee hoe.. haha.

Daarna wat kleren uit gezocht die hier blijven en vast stapeltjes gemaakt wat uiteindelijk na dragen ook hier blijft & wat mee terug gaat naar Nederland. (kan je vertellen, dat is niet veel.. heb ruimte nodig voor de spullen die ik hier heb laten maken hahaha!)

Daarna de eerste 5 kids opgepikt in het kindertehuis om stoffen te kiezen! Dit ga ik de komende 5 (werk) dagen in groepjes van 5 kinderen doen, zodat we uiteindelijk alle 25 kinderen hebben gehad. Dit vond ik echt super leuk! De kinderen zijn gewend te dragen wat gedoneerd wordt in hun maat. Dus iets uit mogen kiezen wat ze zelf mooi vinden is voor hun heel speciaal! En daar werd ik dan ook weer helemaal blij van!

Eerdaags worden de stoffen naar de kleermaker gebracht. Die er mooie spullen van gaat laten maken.

Dag 92 (vandaag):

Vanmorgen weer health center. Waar het ook vandaag niet druk was gezien (legde ze me uit) dat een deel van de mensen vandaag mocht stemmen. (de rest volgende week). En dus iedereen gaat stemmen en niet naar de dokter gaat haha. Daarom wat geholpen met wat kasten reorganiseren en tussendoor wat infusen geprikt.

Toen ik thuiskwam waren Lucas en Isabella er, de kinderen van Jessy en Edem. (oma Mary past op). En lekker met hun een poos gekleurd bij ons aan de tafel. Blijft lekker 2 Nederlands sprekende kindjes!

Straks weer op naar het kindertehuis om de volgende 5 kids op te pikken om stoffen uit te zoeken voor hun kleren!

Ik ben benieuwd wat deze kids er vandaag van vinden. En zal foto’s maken van de blije koppies!

Nog maar 19 dagen Ghana te gaan… wat vliegt de tijd. Langzaam kijk ik uit naar mijn thuiskomst. Maar ik ga ook heel veel mensen hier ontzettend missen!

Lieve allemaal,

Tot snel, dank voor alle lieve berichtjes. Die waardeer ik nog steeds ontzettend!

Liefs, Daniek.

Reacties

Reacties

Nel griffioen

Nog 18 dagen en dan ben je al weer terug in Nederland, niet te geloven toch.
Wat fijn dat je nu weer helemaal beter ben.
Vandaag is je oma jarig, van harte gefeliciteerd met haar verjaardag.
Zo'n dag denk je misschien wat vaker aan de lieve familie in Nederland.
Vanmorgen had je moeder een prachtige foto op Facebook gezet van haar en je oma.
Maar het mooiste was nog wat ze er bijgeschreven had, zo respect vol en warm en oma werd zo zo mooi beschreven door je moeder.
Een bijzondere familie heb je, je mag er trots op zijn.

Lieve Daniel nog een paar hele fijne weken en een mooi afscheid in Ghana

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change