Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 11!

Week 11 ,10 t/m 17 november

Dag 72:

Vanmorgen om 05.00 eerst weer gestart met de wondzorg. Helaas heeft onze patiënt vanwege al het oedeem in zijn benen een nieuwe wond… (huid opengebarsten) dus blijft genoeg werk te doen. Wonden hier in Ghana helen over het algemeen slecht. Vanwege het stof, de temperatuur en dat de patiënten moeten blijven doorwerken. (en dus niet hun been omhoog houden ect.)

Daarna met Nikoline op condoom jacht, en niet omdat we zelf wilde plannen hebben maar vanwege een seksuele voorlichting in het kindertehuis vanmiddag. Het was nog best lastig om te vinden. Maar uiteindelijk een hele doos kunnen kopen!

S’ middags dus de seksuele voorlichting in het kindertehuis. Voor de kinderen vanaf 14 jaar. We deelden ze op in kleine groepjes en het ging super goed. Ze stelde veel vragen. En oefende met het omdoen van een condoom op nep penissen. Daarna kregen alle kinderen die dat wilden condooms mee, en vertelde we ze wat de vaste plek werd waar ze altijd condooms kunnen pakken.

Was een erg nuttige middag!

S’ avonds had ik hoofdpijn dus op tijd naar bed.

Dag 73:

Waar ik gisteren al bang voor was… ziek. Dus de hele nacht op bed gelegen. Hoofdpijn buikpijn en ontzettend moe. Gelukkig wordt ik goed verzorgd door iedereen haha. Ook dit hoort erbij als je zo lang in het buitenland bent..

Voor de zekerheid een malaria test gedaan, maar dat heb ik gelukkig niet!

Dag 74:

Nog steeds niet lekker. Dus nog een dag op bed. Lezen en slapen. Sorry dit wordt een saaie blog!

Dag 75:

S’ ochtends weer op pad geweest voor wondzorg. Daarna besloten om vandaag nog thuis te blijven. Hoofdpijn kwam toch weer een beetje terug. Dus nog een dagje rustig aan.

Dag 76:

Vandaag weer naar het health center. De vitaal waarden gedaan. Meer niet aangezien ik nog een beetje rustig aan wou doen vandaag. S’ middags hebben we EHBO les gegeven aan 2 kinderen van de compound hier. Super leuk. Ze zijn zo enthousiast en leergierig! We leren ze over wonden, verstuikingen en in het algemeen; wanneer naar de dokter. Super leuk om te doen!

Ook ontmoette we 2 Duitse meiden. Die werken ergens anders, en verblijven vlakbij. En zij hebben toegang tot een wasmachine! En ze zijn zo lief mijn was mee te nemen. Het is niet te beschrijven hoe blij je daarmee kunt zijn als je dat niet meer gewend bent haha! Eindelijk krijg ik dus echt schone kleren.

Dag 77:

Vandaag in de infuus kamer van het health center gewerkt. En tijdens het geven van de infusen de verpleegkundigen een les gegeven over de complicaties en gevaren van infusen. En waarom je nooit een naald 2x mag gebruiken ook niet op dezelfde patiënt (dat doen ze namelijk wel!)

Dus dat was een nuttige ochtend. Na de lunch Catherine een nieuwe vrijwilliger les gegeven over hoe je een bloeddruk kunt meten met de handbloeddruk meter.

Al met al dus een hoop lessen vandaag!

S’ middags naar het kindertehuis geweest. Geprobeerd om alle kinderen alleen op de foto te zetten. Wat niet echt lukt haha. En daarna nog wat andere leuke foto’s gemaakt. En geholpen met huiswerk met wat kinderen.

S’ avonds wat gedronken met de meiden. En daarna moe en voldaan slapen!

Dag 78:

Drukke dag in het health center! Aangezien het marktdag is is het extra druk, want dan komen ook mensen uit verder gelegen gebieden om de dokter te zien. Ik deed de vitaal waarden vandaag en dat was non stop door werken haha!

Daarna naar huis. En met Nikoline en Sofie naar de markt. Het is hun laatste markt dag. Zaterdag gaan we naar Kokrobite dat is in Accra. En dan dinsdag moet ik afscheid van ze nemen…

Moet er nog even niet aan denken, zijn echt goede vriendinnen geworden.

Sorry voor de korte blog! Volgende keer meer!

Lieve allemaal, nog maar iets meer dan 1 maand hier, de tijd vliegt. Al begint nu heel voorzichtig het gemis te komen. Niet dat ik nu weg wil. Maar langzaam komt toch het verlangen naar thuis, naar vrienden, familie, het eten, en een werkende douche!

Tot snel, liefs uit Ghana!

Daniek.

Nel grifffioen

Hoi lieve Daniek,

Weer genoten van je reisverhaal. Wat maak je veel mee maar wat gaat de tijd ook snel.
Voor je het weet ben je weer in Nederland.
Jammer dat je afgelopen week een aantal dagen ziek ben geweest.

De warme groeten van Kees en Nel Griffioen

Travel4Change