Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 10!

Week 10, 4 t/m 10 november

Dag 65:

In de ochtend hebben we de sisters (verzorgers van de kinderen) uitleg gegeven over persoonlijke hygiëne. Hier doen ze dat namelijk niet altijd op de juiste manier.

En daarop volgend hebben we s’ middags de kinderen in kleien groepjes verdeeld in leeftijd en geslacht en hen de uitleg ook gegeven. Op het niveau dat zij aan kunnen. Het was erg leuk maar vooral ook goed om te doen, en de kinderen bestookten ons met vragen wat erg positief is!

s’ avonds hebben we een malaria test gedaan bij een van de kinderen van de compound en daarna ook de medicijnen gekocht aangezien de test positief was.

Sponsors wederom bedankt; een test kost omgerekend onv 1 euro en de medicijnen 3, maar het is echt waar sommige mensen hier hebben dat gewoonweg niet of moeten kiezen tussen geen medicijnen maar wel eten of niet eten maar wel medicijnen.

Voor ons bijna niet voor te stellen!

Dag 66:

Vanmorgen om 06.00 opgestaan om om 07.00 opgepikt te worden door Julie. Zij nam ons mee naar een out going van een baby. Hier blijven baby’s de eerste 8 dagen binnen. Om op de 8e dag aan de hand van een soort kerkdienst geshowd te worden aan vrienden en familie en dan wordt ook de naam bekend gemaakt.

Dit was voor ons natuurlijk erg bijzonder om mee te maken!

Na afloop kreeg iedereen die geweest was een cadeautje. Omdat ze erg dankbaar zijn dat je belangstelling toont voor hun baby en ook omdat je dan je zegen uitspreekt over het leven van de baby. Dat is voor hen erg belangrijk.

Dit is al dag 66 en toch leer ik steeds weer meer de cultuur kennen. En blijf me verbazen en verwonderen over de gebruiken hier.

Dag 67:

Vandaag hebben we een houtbewerkingscursus gedaan! Super leuk. Francis de houtbewerker leerde ons alles en hielp ons waar nodig. Ik kan vertellen dat ik dit makkelijker vond dan de pottenbakkerscursus haha.

Super leuk om te doen, en ben ook best trots op het resultaat J

Weer wat geleerd hier haha!

S’ middags heb ik Nikoline en Sofie geholpen met het ontvlechten van hun haar. Zij hadden dezelfde vlechtjes als ik had en waren het nu ook zat haha. En we werden er al beter in want waren sneller dan bij mij! Aan het eind van de middag kwam er een nieuwe vrijwilliger aan. Catherine uit Denemarken. Die in feb gaat starten met een verpleegkunde opleiding. Ze blijft hier 3 weken.

Dag 68:

Vanmorgen gewerkt in het health center. De verpleegkundigen waren aan het staken waardoor ik de enige verpleegkundige was die aan het werk was.

En dus had ik het super druk haha! Alle vitaal waarden genomen bij alle patiënten. En juist vandaag was het super druk in het health center. Maar hierdoor wist ik wel te voorkomen dat ze alle patiënten naar huis stuurden! Dus was best een beetje trots op mezelf haha. S’ middags heb ik mijn creaties opgehaald bij de pottenbakkerij & hebben we Catherine voorgesteld in het childrens home en meteen de kids geholpen met hun huiswerk maken. En na afloop getekend met zijn alle. Gezellige middag dus J

Dag 69:

Vandaag Catherine geïntroduceerd in het health center. Zij zal mij de komende 3 weken versterken! Haar meteen geleerd hoe je bloeddruk moet nemen. Zodat ze ook de vitaal waarden kan doen.

In tegenstelling tot gisteren was het super rustig in het health center vandaag. Dus alle tijd om haar rond te leiden en de basis dingen aan te leren. Ben hier nog een soort docent ook haha! Ik vond het erg leuk haar enthousiasme te zien. En het is met de stakende verpleegkundigen (ze staken nog steeds) fijn een paar extra werkende handen te hebben!

Bizar hoe het staken hier werkt… als wij er niet waren sturen ze gewoon de patiënten weg.

Dag 70:

Vanmorgen weer in het health center gewerkt. Waar de verpleegkundigen nog steeds aan het staken zijn.. wij hadden dus genoeg te doen! Vitaal waarden, infusen, en patiënten te woord staan die vragen waarom het allemaal zo lang duurt. Wat zeer bijzonder is aangezien de Ghanezen gewend zijn aan wachten!

Daarna naar de markt, bright en Julie geweest.

En s’ middags hadden we een gesprek met Edem. Hij vertelde dat de hoofd verzorgster van het kindertehuis een operatie nodig heeft van een navelbreuk waar ze ontzettend veel pijn aan heeft. Maar dat hij niet genoeg geld had.

En daar is het weer; thank you donateurs! Ik heb Edem omgerekend 120 euro gedoneerd om de operatie van de verzorgster te betalen. Zij zijn beide intens blij en dankbaar hiermee! Op dit moment zijn er 2 artsen uit d US in een ziekenhuis vlakbij Kpando die de operatie morgen gaan uitvoeren. Ook hebben we vandaag onze jongste wondzorg patiënt wat EHBO lessen gegeven. Hij wil graag dokter worden en is erg geïnteresseerd in alles wat ermee te maken heeft. (erg herkenbaar zo was/ben ik ook). En dus besloten we heb eerste hulp lessen te gaan geven tijdens dat we hem wondzorg geven. Aangezien hij toch elke avond moet komen!

Dag 71: (vandaag)

Vanmorgen heb ik Catherine het st. Patrick ziekenhuis laten zien. Aangezien ze in het health center nog steeds niet werken. Daar ook gelijk alle verpleegkundigen weer gezien. (die zeiden dat ze me missen hoe lief haha!) en haar uitleg gegeven over alles wat er daar gebeurt. De manier van werken. De cultuur verschillen met Europa. Wat de patiënten allemaal zelf moeten doen. & hoe weinig de verpleegkundigen doen. Ik denk dat ze t leuk en interessant vond!

Daarna thuis lunch. En nu blog aan het schrijven. Vanavond weer EHBO les geven. & dan vroeg naar bed. Morgen is het weer mijn beurt voor de wondzorg..!

Het is gek hoe snel de tijd gaat, nog maar iets langer als 5 weken te gaan. Het vliegt voorbij. En ik geniet nog steeds. Het is ook heel gek om alweer een beetje bezig te moeten gaan zijn met wat ik ga doen als ik terug ben in Nederland. Het is bizar hoe lang het eerst leek; 111 dagen. En dat ik nu nog maar 38 volle dagen te gaan heb! Dan stap ik alweer op het vliegtuig om over 39 dagen thuis te zijn.

Een heel gek idee.. het koude Nederland. Tuurlijk mis ik soms dingen uit Nederland. Zeker nu we een nieuwe beproeving hebben gezien het water op is. We moeten nu 20 min lopen om water te halen. Nieuwe african experiance.

Wat ga ik de dingen terug in Nederland weer waarderen.. een douche die altijd werkt. Altijd schoon drinkwater uit de kraan. Een WC die doorspoelt. Een lekker matras en bed.

Maar ondanks deze nieuwe beproeving geniet ik nog steeds. En ben ik blij dat het nog iets langer dan een maandje duurt voordat ik weer luxe heb.

Lieve mensen in Nederland, bijna kan ik zeggen tot snel.

Liefs,

Daniek

Reacties

Reacties

Jantien en Ton.

Daniek, een bericht uit het zeer natte Linne, het is niet eerlijk verdeeld Daniek het valt hier met bakken uit de hemel en jullie maar sjouwen met je emmertjes, maar hopelijk is het euvel op gelost. Maar je hebt wel een baan met van alles wat, dus druk druk druk, maar de spelletjes komen gelukkig ook op tafel, heerlijk om te lezen. Gisteren nog met Opa en Oma gesproken Maar Opa zegt ook de enen dag gaat beter en dan weer een beetje minder, en dat is wel een beetje moeilijk, maar een leuk voor uitzicht voor, Zaterdag dan worden ze opgehaald door Miriam en gaat de reis naar Breukelen, de praktijk bekijken een leuk uitje voor beiden Lieve Daniek wij tellen met je mee denk nu 37 dagen dan kom je in de sneeuw thuis. Liefs van Ton en Jantien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change