Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 9!

Week 9, 28 okt t/m 3 november

Hey lieve allemaal,

Alweer tijd voor een nieuwe blog, wat vliegt de tijd het lijkt wel gisteren dat ik mijn laatste blog schreef!

Dag 58:

Vandaag hebben we alle wondzorg materialen van verschillende opslagplaatsen vandaan gehaald en alles uitgezocht en gesorteerd. En in een (voor ons) logische volgorde opgeruimd en op 1 plek opgeslagen.

Wat een werk. Maar wel erg nuttig. Nu weten we wat er is & wat eventueel handig is wat nieuwe vrijwilligers mee nemen. Ook hebben we opgepast op de puppy van Jessy & Edem, Nemo. Een super leuk lief beest! S’ avonds viel de stroom uit. Das op zich niet gek.. alleen dit keer was het alleen ons huis ipv heel Kpando. Er was iets kapot wat Edem probeerde te maken maar dat is nog niet gelukt vandaag. Daarom maar vroeg naar bed, wat doe je anders in het donker haha!

Dag 59:

Nog steeds geen stroom.. welcome to africa! Extra bonus ervaringen die we zomaar gratis krijgen. Ze zijn er druk mee het te maken (voor Ghanese begrippen) maar het lukt nog niet erg. Vandaag hebben we een pottenbakkers cursus gedaan! Super leuk maar erg lastig haha.. volgende week kunnen we het ophalen als het goed is J dus dan zal ik mijn moeder vragen foto’s van de kunstwerkjes te uploaden…

S’ middags Uno een kaartspelletje gedaan met Nikoline. En daarna een Deens kaartspelletje met Nikoline en Sofie. (oh ik moest van Sofie vermelden dat d’r echte naam Anne-sofie is. Haha. Maar we korten het af hier vandaar Sofie)

S’ avonds nog meer spelletjes gedaan. Romantisch bij kaarslicht want nog steeds geen stroom.

Al met al wel een leuke en gezellige dag gehad!

Dag 60:

Ennn…. Nog geen stroom haha! We hebben officieel een nieuw record verbroken volgens de oud vrijwilligers in de United groeps app. Das toch iets om trots op te zijn niet waar? Haha.

Daarom weer spelletjes gedaan, gelezen. En s’ avonds naar het kindertehuis geweest om te werken aan een project. Maar vooral om al onze spullen op te laden haha. Is toch wel erg primitief zonder stroom hoor… t kan maar zodra ook powerbanks ect. Uit gaan wordt het lastig haha.

Dag 61:

Vandaag gewerkt in het health center. Waar ik infusen heb geprikt en de vitaal waarden heb gemeten. Dat blijft leuk. Zeker de gesprekken die je met de patiënten hebt. Daarna naar huis voor de lunch en….

Jippie jeej de stroom doet het weer! Haast rede voor een feestje haha.

Na de lunch zouden we eigenlijk een meeting hebben met een directeur van een school om toestemming te vragen om voorlichting te geven op de school. Maar die meeting ging helaas niet door. Wordt vervolgd.

Daarom wat dingen verstuurd die ik Jessy had beloofd te sturen. & s’ avonds film gekeken. We kunnen films lenen bij t kindertehuis en kijken op Nikoline haar laptop dus dat is wel fijne afwisseling af en toe. Alle disneyfilms kijken haha!

Dag 62:

Vanmorgen in het health center gewerkt. Het was heel rustig. & de verpleegkundigen gingen staken. Ze deden allemaal rode stukken stof in hun haar om te laten zien dat ze in protest waren. Ze willen meer geld en minder werken. (ze werken nu 6 dagen per week). Daardoor stopten ze ook vroeg met werken & was ik dus ook vroeg weer thuis.

En ja anders dan in Nederland als ze hier staken stop je gewoon met werken en stuur je je patiënten weg..

Thuis lekker gelezen, naar Julie geweest (de kleermaakster) en naar papaboon, die maakt allemaal hele mooie dingen van hout. Vanavond film gekekn.

Dag 63:

Vanmorgen gewerkt in het health center. En na de lunch begonnen om de vlechtjes eruit te halen. Het begon al lelijk te worden, en m’n hoofdhuid was geïrriteerd (denk door het nep haar) dus wou ze graag er weer uit haha! Dat was een hele klus en nam dan ook de hele middag in beslag haha. Maar wat is het heerlijk om mijn eigen haar weer terug te hebben haha. Lekker gedoucht met 2 emmers water ipv 1 daarna en mijn haar uitgebreid gewassen. Het is nu weer helemaal schoon en zacht.

S avonds verder niet meer veel gedaan & op tijd naar bed aangezien ik heel moe ben.

Dag 64: (vandaag)

Vanmorgen gewerkt in het health center. Waar ik een jongetje zag met een hele grote brandwond aan zijn been. Daarnaast had hij ook koorts. Na de nodige medicatie hebben we hem met de ambulance weg gestuurd naar Ho. Daar is een groter ziekenhuis waar hij betere behandeling kan krijgen. Heel sneu om te zien. Zijn moeder zei dat het kwam omdat er een pan kokend water om viel terwijl hij ernaast zat.

Verder is het grappig om te zien welke namen je voorbij ziet komen. Ze geven hier echt de grappigste namen aan mensen. Voorbeelden zijn: perfect, beauty, happy, princess, prince, king, wisdom, hope, smile, en een tweeling een jongen en een meisje vandaag; laurens en laurensa.

Ze geven hier ‘normale’ woorden als naam aan de kinderen. Heel gek soms haha.

Daarna naar huis. En nu na de lunch mijn blog aan t typen. Vanmiddag een spelletje doen met de meiden en werken aan een project. Vanavond denk ik film kijken of weer lezen.

Daarnaast wil ik iedereen die reageert op mijn blog, appt of mailt heel erg bedanken. Ik vind het erg leuk om alle reacties te lezen. Sorry als ik er niet altijd op reageer. Ik waardeer het wel heel erg!

Liefs en groetjes uit Ghana,

Daniek

Reacties

Reacties

Jenny ottenhoff

Zoo, wat een bos haar. Haha. Wat vliegt de tijd. Ik geniet van je verhalen. Wat doen jullie daar goed werk! Geniet van deze bijzondere tijd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change