Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 8. (op de helft!)

Week 8, 19 t/m 27 oktober

Lieve allemaal,

Tijd voor weer een nieuwe week blog. Een week met ups en downs. Maar daarover later meer.

Allereerst wil ik vermelden dat er nog een aantal kinderen van het hardt haven childrens home op zoek zijn naar een sponsor.

Je sponsort per maand, en kunt er ook voor kiezen om dit samen met iemand te doen.

Je kan de volgende onderdelen sponseren: Educatie; €25,- p/m, gezondheidszorg; €25,- p/m, Eten/drinken; €25,- p/m, Persoonlijke verzorging: €10,- p/m.

De volgende kinderen hebben de volgende dingen nodig:

Emmanuela: gezondheidszorg, eten/drinken, persoonlijke verzorging

Christhoper: Persoonlijke verzorging

Collins: persoonlijke verzorging

Etornam: eten/drinken

Ella: gezondheidszorg, eten/drinken, persoonlijke verzorging

Koby: persoonlijke verzorging

Kodjo: persoonlijke verzorging

Michael: persoonlijke verzorging

Nancy: persoonlijke verzorging

Selase: persoonlijke verzorging

Rosemond: Eten/drinken

Wisdom: persoonlijke verzorging

Je mag zelf kiezen welk kind en welk onderdeel je wil sponseren. Het geld maak je over naar de Nederlandse stichting van Jessy zodat jij geen kosten hoeft te maken ivm transactie naar het buitenland. Als je wil sponseren stuur mij dan even een berichtje dan stuur ik je de volledige mail, met alle uitleg & contact gegevens op.

Ook als je twijfelt kan ik dit doen.

Daarnaast leuk om te weten; minimaal 2x per jaar hoor je wat van Hardt Haven & het kind wat je sponsort!

Goed na deze reclame voor de kids die stuk voor stuk een plekje in mijn hart hebben weten te veroveren nu mijn blog:

Dag 50:

Vandaag 3! uur bij de kapper gezeten. Ik wou namelijk african hair! Ik heb nu 105 (ja we hebben ze geteld) vlechtjes in mijn haar, en het is een stuk langer aangezien ze nep haar gebruiken. (anders blijft het niet zitten) Het is erg wennen, en ben er vandaag de dag nog steeds niet achter hoe leuk ik t vind. Maar heb nog nooit zo vaak gehoord hoe mooi ik ben en dat ik hier nu echt thuis hoor als sinds ik dit haar heb haha. Daarna heb ik wat gelezen, & s avonds de wondzorg gedaan bij een jongetje hier van de compound.

Dag 51:

Vandaag naar Julie de kleermaakster geweest om mijn jurk te passen. Die veel te groot was haha. (als ik haar moet geloven ben ik afgevallen, zou leuk zijn!) Verder hadden we een meeting met Jessy. De wekelijkse gewoon over hoe het gaat op de projecten ect. En welke nieuwe projecten we eventueel nog kunnen/gaan opstarten.

Verder gelezen. En vanmiddag educatie gegeven in het kindertehuis over bloed op bloed contact. En wat doe je als je een wondje hebt. Dit omdat de meeste kinderen hiv besmet zijn in het kindertehuis. Dus het is belangrijk dat ze weten dat ze uit moeten kijken met bloed contact. & over het algemeen is dat in dit land belangrijk. Nuttige les dus, en gelukkig konden de meeste kinderen al heel goed vertellen hoe met bloed om te gaan.

S’ avonds een wijntje gedronken met de meiden en spelletjes gedaan.

Dag 52:

Vandaag is Josephine vervroegt naar huis gegaan. En daardoor heb ik nu dus een kamer alleen. Wat stiekem best wel lekker is. Je bent hier veel onder de mensen (zeg maar altijd) dus het is best fijn om een plekje te hebben waar je je terug kunt trekken. De kamer heb ik dan ook meteen opgeruimd en een beetje her in gericht. S’ avonds met Ruben en Saskia geskyped. De verbinding was wat vaag. Maar wel erg leuk en gezellig hun even te spreken! Verder een rustige dag gehouden. (was lang bezig met de kamer schoon en netjes te krijgen haha)

Dag 53:

Vanmorgen om 07.00 opgestaan om mijn was te doen. Hoe vroeger in de ochtend je dat doet hoe beter omdat het snel heel warm wordt. En aangezien t al een complete work-out is haha. Daar was ik 1,5 uur mee bezig. (oh wat mis ik een wasmachine). Daarna even uitrusten en ontbijten. Lekker gelezen en muziek geluisterd. Edem kwam s’ middags langs om te vragen of ik wil sponsoren voor 2 fietsen & 2 school uniformen. En ofcourse wil ik dat. Dit is voor 2 jongens van het kindertehuis. Ze zijn 16 jaar oud, en hierdoor kunnen ze eindelijk naar de middelbare school! Eind van de middag een work-out gedaan met de meiden. Ja ik lijk wel gek in deze hitte maar je moet toch wat doen om in beweging te blijven haha. Na het eten kwam Nikoline gezellig op mijn kamer kletsen en later Sofie ook. Tot het weer tijd was om te slapen.

Dag 54:

Vanmorgen de hand alcohol gegeven aan het health center. Ze waren er super blij en dankbaar mee en nu desinfecteren ze dus eindelijk hun handen na patiënten contact. Ik hoop dat daarmee een hoop ziektes voorkomen kunnen worden!

Hierna was er iets minder leuks. Er werd een jongetje binnen gebracht in het health center. Van 4 jaar oud. Lijk bleek en bewusteloos. En helaas kon de dokter niks meer voor hem doen. De dokter denkt dat hij een onbehandelde malaria had. & daarmee was in 1 klap duidelijk wat de keiharde waarheid is. Mensen en kinderen sterven hier nog steeds aan een ziekte die op zich prima te behandelen is als je op tijd naar een dokter gaat. Helaas door geld en kennis gebrek gebeurt dit niet altijd. En ging deze moeder dus te laat met haar kindje naar de dokter. De dokter nam het kindje nog mee naar de reanimatie ruimte. Maar kwam vrij snel alweer naar buiten..

Bah. Ik hoop dat dit de enige keer was dat ik dit hier hoefde te zien…

S’ middags een meeting met Jessy omdat we wat nieuwe projecten gaan opstarten. En s avonds de rest van de wijn opgedronken met de meiden die we nog over hadden van Accra.

Dag 55:

Vanmorgen weer gewerkt in het health center. En het is echt leuk om te zien hoe serieus ze het nu nemen om hun handen te desinfecteren! Ook blijf ik me verbazen dat iedereen voor elkaars kinderen & de ouderen zorgt. Helpen met opstaan van de ouderen. Dragen van spullen voor de ouderen. Passen op elkaars kinderen tijden het regelen van de administratie voordat ze de dokter mogen zien. Iedereen zorgt voor iedereen. Erg leuk en totaal anders als in Nederland.

Tijdens de lunch kreeg ik een cadeautje van de Deense meiden! Zo lief omdat ik gisteren een rotdag had op het werk. Ik kreeg een stof die ik al heel lang wou maar niet wist wat ik ervan moest maken. Echt heel erg lief haha!

Daarna het Deense kaartspel weer gedaan in de middag & dit afgemaakt in de avond.

Dag 56:

Vanmorgen gewerkt in het health center waar ik een tijdje heb mee gekeken met de vroedvrouw ( wat lastig is want ze spreekt heel slecht Engels), wat infusen geprikt en de controles gedaan. Na de lunch een meeting met Jessy om wat dingen over te dragen en op te starten aangezien zij 2,5 week naar Nederland gaat. Daarna gelezen en toen was het alweer tijd om te eten. Daarna een rustige avond want was heel moe. (dat ben ik steeds hier op de ‘extreem’ warme dagen. Ja echt we hebben hier een verschil tussen warm en warm haha!)

Dag 57: (vandaag)

Vanmorgen 14 infusen gezet in het health center. Het was druk haha! Kan goed oefenen hier. Daarna naar huis gelopen. & hadden we een hele lekkere lunch. Aangezien ze aardappel hadden! Deze hadden ze in stukken gefrituurd (ze frituren hier z’n beetje alles) en t was echt heel lekker. Ook omdat t n keer wat anders is hahaha. Nu ben ik mijn blog aan t schrijven en daarna ga ik een lijstje maken voor Jessy met mogelijk nieuwe projecten voor nieuwe vrijwilligers. Daarna denk ik alweer eten ’s tijd en na het eten is het plan om weer een spelletje te doen.

Al met al vermaak ik me dus nog steeds prima. Ik ben nu officieel over de helft. En heb het nog steeds erg naar mijn zin. Natuurlijk mis ik soms mensen of dingen in Nederland. Maar het is nog geen moment zo erg geweest dat ik dacht; nu wil ik echt naar huis.

Ik zie een hoop, leer een hoop en ervaar een hoop. En denk dat ik toch een beetje als een ander mens terug kom. Maar dat is gelukkig nog niet zover.

Ik hoop dat alles met alle lezers van deze blog goed gaat.

Liefs,

Daniek

Reacties

Reacties

Mary

Hè lieverd, fijn weer je hele week overzicht te lezen.
We hebben gelukkig ook genoeg contact op andere manieren maar vind dit toch ook erg fijn zo.
Ik ben zo blij dat je daar genoeg mensen om je heen hebt om alle ervaringen mee te delen en van je af te praten. Zo n ervaring met de harde realiteit is echt heftig. Zo fijn te horen dat de Deense meiden je dan letterlijk omarmen en extra lief voor je zijn.
Ook heerlijk dat je nu een kamer alleen hebt. Privacy, ruimte en schoon.
We gaan samen een kindje financieel steunen hè? Wil jij kiezen of zal ik dat maar doen. Voor jou niet te doen want je wil ze allemaal helpen!
Lieve schat ik zal vanavond weer wat foto s voor je toevoegen. Ga nu eerst eten. Dag african woman. Xx

Nel Griffioen

Hoi lieve Daniel,

Ik heb net weer genoten van je blog.
Wat kan jij gezellig en menselijk schrijven, geweldig hoor.
Maar je beleefd ook verdrietig dingen , nou ja eigenlijk is het geen ding. Het is de wereld op zijn kop niet waar, wat een verdriet, ik hoop dat je het een plaatsje kan geven.

Ik begrijp dat je nu lange, mooie, staartjes haren heb, te gek hoor.

En je heb een kamer alleen dat is volgens mij heerlijk en volgens mij ervaar jij dat ook zo.

Je bent en bijzonder mens, liefs Nel.

Gezellig blijven schrijven hoor

Jantien en Ton

Daniek wat een programma alleen daar van krijg je velen zweet druppels op je lijf en voorhoofd, maar je doet het met veel plezier en dat het soms zwaar is kunnen wij begrijpen, maar dan zoek je ook weer de afleiding in het spel kaarten. Maar aan het kapsel zal ik moeten wennen, dit is toch niet te kammen? of is dit voor het gemak, Nu gister nog met Oma en Opa gesproken, Het gaat toch iets beter met Opa de pacemaker doet zijn best. Hier is alles oké een pracht van een dag gehad gewandeld in het mooie België de herfst kleuren zijn zo mooi, dus lekker gestapt. Nu Daniek ik ga ook aan een wijntje en een prak koken, plus een zalm bakken. Lieve Daniek heel veel werk plezier groetjes en een knuffel van Ton en Jantien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change