Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 6!

Week 6, 07-10-2016 t/m 14-10-2016

Hee lieve allemaal,

Sorry een dagje te laat.. ik heb het hier zo naar mijn zin dat ik totaal vergeet welke dagen het zijn J Gelukkig dacht ik wel aan mijn Lariam gisteren. (anti malaria medicijn wat ik 1x per week moet slikken.)

Goed dan nu mijn week verslag, gelukkig voor jullie een dagje meer om te lezen ;-)

Dag 37:

Vanmorgen om 07.30 vertrokken naar een nabij gelegen dorp (20 min met de taxi). Daar gingen we doen wat we ook op de eilanden doen, dus bloeddruk meten, bloedsuiker meten. Luisteren naar hart en longen en de borst onderzoeken doen. En daarbij natuurlijk het misschien wel belangrijkste; het geven van educatie. Van Nikoline leerde ik vandaag hoe je naar het hart kunt luisteren en wat normaal/abnormaal is dus deed ik samen met haar de borst onderzoeken en de hart long checks. (ofcourse onder haar supervisie ze controleerde meJ)

Super leuk om hier ook nog eens dat soort nieuwe dingen te leren. En deze onderzoeken zijn heel simpel. Aangezien we alleen aanmerken normaal of abnormaal en dan bij abnormaal de patiënten doorsturen naar het ziekenhuis.

Daarna lunch thuis en in het kindertehuis handen wassen geoefend. Daarna naar Julie geweest, en weer nieuwe stofjes gebracht haha. Na het eten film gekeken in het kindertehuis. Het was een drukke volle leuke dag!

Dag 38:

Vandaag naar de markt geweest. En weer nieuwe stofjes gekocht, oeps haha. Ik geloof dat ik een nieuwe verslaving heb! Verder was het vandaag de dag om afscheid te nemen van Marije. Slik.. je maakt zo snel nieuwe vrienden hier maar helaas was het voor haar tijd om terug te gaan naar Nederland na 4 maanden van onderzoek & goed werk hier in Kpando! In de korte tijd heeft Marije me veel geleerd over de cultuur, de belangrijkste dingen in de omgeving laten zien. En me geïnspireerd met haar onwijs open blik naar alles hier. Op het moment van schrijven mis ik haar al… en heeft zij het ontzettend koud in Nederland haha. Help dat wordt wat als ik terug kom in december…

Verder s’ middags nog een wandeling gemaakt en verder niet zoveel gedaan vandaag.

Dag 39:

Vanmorgen zijn we met de kinderen uit het kindertehuis mee geweest naar de kerk. Het was een erg lange dienst. (bijna 3 uur..) Maar super leuk met veel dansen, zingen en muziek. Het grootste gedeelte was in ewe maar de sfeer was goed en de kinderen vonden het heel erg leuk dat we er waren. En voor een paar was het te lang en die vielen in slaap haha.

S’ middags met de Deense meiden film gekeken en lekker chill gedaan. Door alle nieuwe indrukken en zeker ook door de out reach zijn we allemaal erg moe. Dus rustig aan.

S’ avonds hebben we spelletjes gedaan met elkaar en hadden we het erg gezellig!

Dag 40:

Vanmorgen gewerkt in het health center. Ik heb geholpen met de verzekeringspapieren invullen. (onder het motto dat ik alles van het health center gezien wil hebben.. haha niet de leukste taak!)

Daarna naar huis voor de lunch. En was het weer tijd om afscheid te nemen van iemand. Dit keer van Elsbeth, die gaat nog wel een hele mooie doorreis maken naar Thailand! Elsbeth bracht ook een hoop gezelligheid mee en ga ik ook zeker missen. En wat is het stil ineens, we zijn nu nog maar met 4.

Vandaag ook nog naar Bright (een andere kleermaker) en Julie geweest. En mezelf beloofd de rest van deze maand geen stoffen meer te kopen hahaha.

De Deense meiden hebben nog wat wonden verzorgd van kinderen die hier in de buurt wonen. 1 jongen van 15 moet echt naar het ziekenhuis ivm de infectie bij de wond maar dat is nog best lastig want hij schijnt geen geld te hebben. En het probleem is dat als wij dat voor 1 iemand betalen we dat voor iedereen moeten betalen… en daar kunnen we dus helaas niet aan beginnen. We zijn nu bezig om zijn familie zover te krijgen dat hij toch naar het ziekenhuis gaat.

S’ avonds lekker geskyped met Danique en mama. (Danique was bij mijn moeder op bezoek hoe lief!)

Dag 41:

Vanmorgen gewerkt in het health center. De vitaal waarden gemeten. Was leuk en ze beginnen steeds meer aan me te vragen in het health center en ze willen steeds meer leren. Dat betekend dat het vertrouwen dus aan het groeien is!

S’ middags naar de printshop geweest om kopieën te maken van wat papieren die ik nodig heb voor het verlengen van mijn visum volgende week.

Daarna gelezen en een voetenbadje genomen. Schone voeten krijgen & houden is bijna onmogelijk hier haha.

De jongen met de wond die naar het ziekenhuis moet lijkt de goede kant op te gaan, en met wat Ghanees geduld de juiste zorg te gaan krijgen.

Dag 42:

Gewerkt in het health center. Was erg leuk maar ook erg druk. Het is marktdag vandaag en dan komen er altijd mensen van verder weg (die combineren markt & dokter). Je ziet dan ook ziekere mensen omdat die meestal langer wachten tot het marktdag is. Ik nam de vitaal waarden op en deed wat infusen.

Daarna lunch en na de lunch een meeting met Jessy. Over hoe de projecten nu allemaal gaan en plannen voor het vervolg ect.

Na de meeting de meiden geholpen met de wondzorg van de kids. De moeder van Nikoline is wond verpleegkundige dus die sturen we foto’s voor advies. Dat is erg handig en fijn!

Daarna gegeten en af gewassen. Nog wat wondzorg gedaan. & op tijd naar bed.

Dag 43:

Vanmorgen vol goede moed naar het health center. Waar ze na een half uur alle patiënten weg stuurden omdat ze gingen staken. De mensen van de registratie ruimte willen meer en betere computers en nog wat andere dingen. En anders dan hoe het in Nederland zou gaan werken ze dan gewoon allemaal niet en gaan naar huis haha.

Nu had ik dus een onverwachte vrije dag.

Daarom mijn was gedaan aangezien we dit weekend naar Accra gaan. Dat is een behoorlijk werkje haha. En na de lunch met Nikoline naar het st. Patrick geweest, sommige “oud” vrijwilligers hadden uniformen achter gelaten die we langs gingen brengen en dan kon ik gelijk even hi zeggen tegen de verpleegkundigen daar. T was super leuk want ze waren allemaal heel erg blij om me te zien haha.

Daarna wat gelezen. En s’ middags een work-out gedaan met de meiden. Ja haha ik weet het ik lijk wel gek in z’n warm land. Maar aangezien we niet hard werken (want de verpleegkundigen zitten hier vooral) en we veel gebruik moeten maken van taxi’s en bijvoorbeeld niet fietsen moeten we wat doen om onze conditie op peil te houden haha. Daarna afgekoeld en een koude emmer douche genomen & toen was t alweer tijd voor het diner.

Na het eten wat wondzorg gedaan. Wat gekletst en op tijd naar bed want morgen moet ik om 05.00 op voor de wondzorg.

Dag 44: (vandaag)

Vanmorgen super vroeg opgestaan. (t was dit keer echt te vroeg haha. Was nog niet klaar met slapen) om naar onze 2 wondzorg patiënten te gaan die 2 dorpen verderop wonen (7 min met taxi) dat moet zo vroeg omdat anders de patiënten al naar hun werk op de boerderij zijn. Dit keer had ik een snelle rit want 1 van onze patiënten is in het ziekenhuis ivm een hoge bloeddruk en een longontsteking. Dus ik had maar 1 patiënt vanmorgen. Normaal hebben we er 2.

Daarna ontbeten & nog eventjes terug naar bed haha. Nu blog schrijven en verder gaan we vandaag een grote schoonmaak houden thuis. & vanmiddag een les geven over het milieu in het kindertehuis. Verder vandaag mijn tas in pakken want morgen gaan we naar Accra tot en met dinsdag om visum’s te verlengen, maar ook te relaxen, te zwemmen, naar de supermarkt te gaan en dat soort dingen! Lekker een mini vakantie dus.

Liefs, en tot snel,

Daniek

PS: voor degene die me missen; nog 66 dagen en dan ben ik weer thuis! Dat is minder als 10 weken.. tijd vliegt voorbij!

Reacties

Reacties

Jenny ottenhoff

Geniet van je Mini vakantie. Ik geniet van je verhalen! Veel plezier!

Jantien en Ton

Daniek wat een boeiend verhaal. .Want die indruk hebben wij zeker je hebt er nog steeds veel plezier in. Maar de griep heb je onder de knie en je gaat weer vrolijk verder. Wat leuk dat je stofjes mag gaan kopen met de kits koop voor mij ook maar een lappie dan hebben een jurkje van Jantien uit Holland. Nu de temperatuur is hier beneden peil dus koud. Straks met onze bewoner in de rolstoel rondje om op het terrein van Pergamijn, dat wordt wel een kruik mee hoor! een donatie staat op de bank.Daniek de tijd gaat nu heel snel voorbij en Schiphol is in zicht.Liefs van Ton en Jantien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change