Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 5!

Week 5, 30-09-2016 t/m 06-10-2016

Dag 30:

Om 05.00 opgestaan om de wond zorg te doen. Waarbij we een tolk mee hadden om gesprekken te voeren met beide patiënten over hoe verder te gaan met de behandeling. Zodat we een nieuw wondplan op kunnen stellen. Daarna gingen we naar een dorp hier dicht bij om de vitale functies te meten, borstonderzoek te doen en naar hart en longen te luisteren. Dit keer kregen we een plaats toegewezen in een kerk. Bijzondere locatie om mijn werk uit te voeren J En heel fijn want dan hadden we schaduw! Dit was erg leuk om te doen, maar kost ook veel energie. Al die indrukken! Daarna snel naar huis voor de lunch, daarna even emmer-douchen. Toen gingen we naar het kindertehuis om de theorie opnieuw uit te leggen over hoe je tanden te poetsen. S’ avonds na het eten gingen we terug om samen te oefenen. We hebben toen ook de zandlopers geïntroduceerd die Myriam me gegeven had. Daarna gingen we de film Jungle book kijken in het kindertehuis. Al met al een leuke maar zeer vermoeiende dag.

Dag 31:

Vanmorgen zijn we naar een pottenbakkerij geweest. Gezien wat ze daar deden en ik heb ofcourse ook 2 dingen gekocht haha. Daarna hebben we een wandeling van 45 minuten gemaakt langs allerlei beelden over Jezus & de kruisiging. Het was naast een interessante wandeling (met 3 kinderen als ‘gids’) ook hele mooie natuur om door te wandelen. Al ben ik ook heel vaak gebeten door mieren in mijn voeten haha. We hadden dit niet gepland om te doen.. dus had open schoenen aan. Daarna hebben we hamburgers laten bezorgen! Oke.. we moesten er lang op wachten en t was ietsjes koud. Maar oh wat heerlijk om wat anders te eten dan rijst en kip! Er is een nieuw restaurant een paar dorpen verderop die dit maakt & dus ook bezorgd.

Dag 32:

Lazy Sunday! En dus ook echt helemaal niks gedaan behalve een grote schoonmaak thuis haha! Wel even lekker gebeld met opa en oma die morgen 60 jaar getrouwd zijn en gisteren een feest gaven. Waarbij ze heeeel veel geld op hebben gehaald voor United! Wat gaat naar de boot die United graag wil kopen. (voor meer info, mijn moeder heeft de info brieven J)

Dag 33:

Opa en oma 60 jaar getrouwd. Gek om ze niet in het echt te kunnen feliciteren. Om 05.00 opgestaan voor wondzorg. En daarna naar het health center. Waar ik afwisselend de vitaal waarden heb gemeten en infusen heb geprikt. (ik ben een pro straks hahahah!). Na het werk ijs gehaald bij het benzine station en toen hadden we na de lunch een heerlijk toetje! (niet zo lekker als ijs in Nederland maar toch haha). Na de lunch even gerelaxt en daarna aan onze projecten gewerkt. S’ avonds aten we mijn lokale lievelings eten. Groundnutsoup. Dat is pindasoep waar je je rijst in doopt. Met kip erbij uiteraard haha.

Dag 34:

Gewerkt in het health center, waar ik weer de infusen deed en de vitale functies opnam. Daarna aan ons project gewerkt en gerelaxt.

Dag 35:

Vanmorgen in het health center gewerkt. Waar het super rustig was en de stroom deed het niet. Dus ik was op tijd weer thuis. Daar even mijn uniform gewassen… wat best een werkje is met de hand haha. Wel bizar in het health center om te merken dat sommige kinderen onder de 12 alleen naar de dokter gaan. Of met een oudere broer of zus. En we zien bijna nooit mannen met kinderen daar alleen de moeders. S’ middags wat computer werk gedaan voor projecten. En daarna kinderen in het kindertehuis geholpen met hun huiswerk. S’ avonds om 19.00 ongeveer ging de stroom eindelijk weer werken en konden we dus eindelijk onze telefoons ect. Weer opladen haha.

Dag 36: (vandaag)

Vandaag gingen we naar een eiland om daar de vitale functies te meten, borstonderzoek te doen, naar hart en longen te luisteren en educatie te geven.

We vertrokken vroeg en moesten 2 uur met de boot om op het eiland te komen. Wat absoluut geen straf is want het is daar prachtig. Vandaag deed ik samen met Sofie de borst onderzoeken & was Nikoline in dezelfde (afgezonderde) ruimte om naar het hart en de longen te luisteren. Ook hadden wij de tolk bij ons die de educatie vertaalde. We geven adviezen aan de hand van de resultaten van de bloeddruk, hartslag, bloedsuiker, hart en longen en borstonderzoek. Als er wat mis is of iets is afwijkend geven we leefstijl adviezen en het advies om een dokter te bezoeken. Ook vertellen we hoe ernstig het is. (want alleen als je zegt dat je dood kan gaan gaan de meeste mensen ook echt naar de dokter haha) maar wel de eerlijke informatie.

We deden dit tot 13.00 en zagen ongeveer 3,5 uur 80 mensen van de community. We vonden geen hele gekke dingen gelukkig. Behalve veel hoge bloeddrukken en een paar mensen met een lymfe in de oksel. Daarna weer 2 uur terug op de boot. En naar huis. Nu moe thuis haha. Ik vind de eiland tripjes echt heel erg leuk maar het kost wel heel veel energie omdat het warm is en je veel indrukken hebt op 1 dag. Maar zeker de moeite waard!

Morgen gaan we naar een nabij gelegen dorp om ook weer de vitale functies ect. Te meten.

Ook komen er nu dagelijks 3 kinderen langs bij ons thuis die wonden hebben die wij verzorgen.

Al met al houd ik mezelf lekker bezig maar heb het nog steeds super naar mijn zin!

Hoop dat in Nederland ook alles goed gaat,

Liefs, Daniek

Reacties

Reacties

Mary

Toch weer leuk om te lezen. Al kletsen we bijna elke dag wel even op de app . Ik zie het zo helemaal voor me,zonder foto s dit keer. Dus je schrijft goed.
Fijn dat je steeds het gevoel hebt goed bezig te zijn daar,en dat je het gevoel hebt dat het ertoe doet wat jullie doen en vertellen daar.
Dikke knuffel, en ik maak een emmer douche voor je hoor hier in de badkamer. Scheelt een hoop water,en je bent er zo aan gewent nu dat je vast niks anders meer wil????.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change