Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Week 3!

Hee lieve allemaal,

Derde week Ghana, 15 tot en met 22 sept.

Dag 15: Hier schreef ik al een blog over dus niet nog een keer. J

Dag 16:

Een dag waarop ik vrij weinig heb gedaan. Ook dat is soms nodig haha. Lekker gelezen, muziek geluisterd en naar de ‘supermarkt’ geweest. Ook naar Julie de kleermaakster geweest om mijn stoffen te brengen, ze gaat kussenslopen, een jurk en een rokje voor me maken. S’ middags kwamen er nog 2 kinderen van de compound vragen om een pleister. Het waren niet de mooiste wonden dus heb ze wond zorg gegeven en nog wat advies.

Dag 17 & 18:

Weekend, en een lazy weekend wel te verstaan. Iedereen is z’n beetje ziek (combinatie van buikgriep en verkoudheid, great! Ik ben oké alleen heel moe. Ook m’n was gedaan zaterdag. Dus alles is weer schoon en fris. (zover dat kan als je met de hand wast haha.)

S’ middags gingen we naar een bruiloft van een vriend van iemand die we kennen. Wat in Nederland uit den boze is is hier heel normaal, als je iemand kent op de bruiloft ga je mee haha. Het was super leuk om te zien. Ze droeg wit, en er waren een hoop accenten van Nederlandse bruiloften, als het aansnijden van de taart en het drinken van champange. Maar er werd veel meer gezongen en gedanst. Al met al heel leuk om te ervaren!

Dag 19:

Vanmorgen om 05.00 opgestaan om de wondzorg te doen. Dit zo vroeg omdat anders de mannen bij wie we dit doen. (we hebben 2 patiënten op dit moment) weg zijn naar hun werk. 1 patiënt volgt onze adviezen heel goed op en de wond verbeterd goed. De andere patiënt geloofd in de natuurlijke geneeswijze dus doet steeds kruiden in zijn wond, wat het lastig maakt om het goed te behandelen. Maar we geven niet op J

Daarna gewerkt in het health center. Wat ik heel leuk vind. We hadden een drukke ochtend met het opnemen van de vitaal waarden van de patiënten voordat ze gezien werden door de arts. Ik denk dat het heel goed is om dit te doen, zo heb je altijd uitgangswaarden. En de patiënten hebben een eigen map, dus je hebt vergelijking materiaal voor de volgende keer. Ik vind het heel leuk omdat alle leeftijden voorbij komen J.

Daarna hadden we lunch, en het is heel gek want er zijn veel mensen weg gegaan het weekend, dus we zijn ineens nog maar met 6.

Dag 20:

S’ ochtends weer werken in het health center en de vitaal waarden opgenomen van alle patiënten. Vannacht slecht geslapen ivm hoesten en een mug die het voor elkaar kreeg in mijn klamboe te gaan leven.. dus nu heel veel muggenbulten. (op m’n voeten). S’ middags verder niet meer veel gedaan. Iedereen was moe of nog ziek. Dus easy middag.

Dag 21:

S’ ochtends werken in het health center. Waar het super rustig was ivm een feestdag dus we waren vroeg wee thuis. Toen heb ik de wound care bag uitgemest en geordend. En na de lunch de koffer vol met verbandmaterialen geordend en alles geteld en beschreven.

S’ avonds gezellig gekletst met de andere meiden. We kunnen het goed met elkaar vinden gelukkig.

Verder niks bijzonders.

Dag 22 (vandaag)

Vandaag weer in het health center gewerkt. Wat ik nog steeds erg leuk vind. Daarna gingen we naar het kantoor van United waar Marije haar presentatie had van haar onderzoek. Ik vond het erg interessant om te horen & Marije deed het erg goed. Het ging over zwangere vrouwen en bevallingen op de eilanden en wat de problemen zijn en wat ze nodig hebben. En united wil ook echt wat met de uitkomsten van het onderzoek gaan doen dus dat is goed!

Daarna ben ik naar de markt geweest met Marije. En heb ik weer nieuwe stofjes gekocht.. oeps heb een nieuwe verslaving denk ik. Nu blog schrijven en even socializen via whatsapp met thuis. Want vandaag hadden we de hele dag geen stroom. Tot nu. (de hele volta region had geen stroom, en dit schijnt snel te zijn opgelost ;-))

Verder niet echt heel bijzondere dingen te melden geloof ik. Behalve dat ik het ontzettend naar mijn zin heb, jullie nog niet mis. Soms het Nederlandse eten of een wasmachine wel mis. & bruis van de nieuwe ideeën waarvan ik er vast nog een paar ga uitvoeren hier!

Liefs, xx

Reacties

Reacties

Mary

Hè lieverd,blij dat je ons niet mist en de wasmachine wel????.
Ook blij dat je heel veel lol hebt met de andere vrijwilligers in huis. Het evenwicht tussen werk en ontspanning doe je goed. Gelukkig neem je de tijd voor je projecten en hoeft het niet in 1 dag op papier én uitgewerkt te zijn. Je neemt het Ghanese tempo al aan geloof ik.
Hou de muggen uit je klamboe, sterkte met je blafhoest!
Dikke kus ????????

nel

Oo wat kan je gezellig schrijven, ik zie het helemaal voor me.
Stofjes kopen, muggebulten, bruiloft, lekker met de meiden praten.
Geweldig zoals jij dit allemaal beleefd. Ik gun het je van harte en het is geen straf om je stukjes te lezen.
ik hoop nog veel van je te kunnen lezen en vergeet niet te genieten maar dat doe je zeker al.

Jenny

Wat leuk om te lezen hoe je leven is daar. Ik hoop dat je niet ziek wordt! Veel succes en tussendoor veel genieten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change