Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Eerste eiland trip! Dus extra blog :-)

Hee lieve allemaal

Vandaag onze eerste eiland ervaring gehad! Dus daar moet ik natuurlijk ook even over schrijven. Zeker omdat dit kan dankzij de donaties. Een eiland trip is namelijk ongeveer €15,- euro en we willen dit op meer strikte basis gaan doen. Dus het klinkt niet duur, maar t loopt snel op! En zonder jullie donaties zou ik dat niet kunnen doen!

We vertrokken om 07.45 met de taxi naar een aanmeer plaatsje. Daar zagen we ook het leed wat hier veel is, kinderarbeid. Ze laten de kinderen daar werken ipv naar school gaan. Heel lastig te begrijpen, maar het is hoe de cultuur hier (nog) is. Dit gebeurt met name bij het meer & wat minder in de dorpen. Deze werkten met hout er is namelijk heel veel hout uit het meer te halen.

Eenmaal bij het meer aangekomen was het wachten op de boot. En als ik zeg wachten bedoel ik ook echt wachten. Geen idee hoelang we uiteindelijk hebben gewacht maar denk zeker een uur of 2. Want mensen zijn hier standaard te laat & de boot moest nog een keer omkeren vanwege slecht weer en wachten tot dat over was.

Eenmaal in de boot was het ongeveer een half uur varen naar het eiland waar we vandaag heen gingen. Daar aangekomen gingen we naar 2 community’s. Eerst meldde onze translator ons bij de baas van de community om te vertellen wat we gingen doen. Dan mag je door en gaan ze overal stoelen vandaan halen want wij als blanken mogen niet te lang staan natuurlijk.. lastig dat ze dan je hulp niet willen niks voor mij haha!

We verdeelde ons in 2 groepen (elke community 1 groep vrijwilligers). En toen startten we met de onderzoeken en de voorlichting.

We deden de volgende checks:

- Bloeddruk

- Hartslag

- Bloedsuiker

- Luisteren naar hart/longen

- Borst onderzoek bij de vrouwen.

Bij alles wat afwijkend gaf gaven we voorlichting over wat ze moesten doen, of adviseerden we om naar het ziekenhuis te gaan.

Ook zijn 2 van ons nog wondzorg wezen geven daar waar nodig.

Al met al een drukke, volle maar zeer nuttige dag!

Om ongeveer 16.30 waren we moe maar voldaan weer thuis. Ik kijk al uit naar de volgende eiland trip omdat ik denk dat het heel goed is om preventief de controles te doen en zo hopelijk erge ziektes te voorkomen of op tijd te behandelen. Ook was het heel bijzonder om te zien hoe ze daar leven. (echt super primitief!)

Al met al, weer een mooie dag Ghana. En oh wat is dit land mooi, en groen! Ik geniet lieve mensen! Echt!

Liefs.

Reacties

Reacties

Mary

Ik heb via whatsapp foto s bijgevoegd. Dat lukt Daniek niet vandaar dar we het zo doen. Beschrijvingen van foto s zijn dus van mij,en wellicht niet altijd goed.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change