Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

09-09-2016/14-09-2016

Week 2:

Hee lieve allemaal,

Hier weer een blog van mij!

Dag 9:

Geen wekker vandaag. Niet dat het uitmaakt, als nog om 06.00 wakker haha. Wel lekker blijven liggen tot 08.00. Daarna zijn we met z’n alle naar het kantoor van United gegaan om een plan te maken voor ons project. Wat aardig vorm begint te krijgen dus dat is goed!

Toen naar Julie mijn uniform ophalen. En ik vind hem zo leuk en mooi haha! Ik zou in Nederland nooit een jurk als uniform willen dragen. Maar hier vind ik het heel leuk!

S’ middags een meeting met Jessy om wat dingen weer door te spreken. We keep in contact en dat is erg fijn! Na het eten zaten we te kletsen toen het heel hard ging regenen (het is hier regen seizoen nu) En toen zijn we gaan dansen in de regen. Dat was zo grappig! En heerlijk afkoelen!

Dag 10 & 11:

Dit weekend gingen we naar een festival vlak bij Ho (zoek op de kaart maar waar dat is, onv 1,5 uur rijden van Kpando). Normaal is het 1,5 uur rijden, maar onze chauffeur wist de weg niet.. dus we deden er geloof ik 3 uur over. Maar de omgeving was prachtig dus t gaf niet echt.

Het was het kente festival, kente is geweven katoen. Iedereen droeg de mooiste kleren. En danste, zong en had lol met elkaar. Heel leuk om te zien en echt een keer de cultuur volop mee te maken.

Na het festival gingen we naar een hotel in Ho, wat voor Ghanese begrippen echt een prima hotel was. S’ avonds aten we pizza en burgers. Jeej!

Zondag stonden we om 08.00 op om te ontbijten in het hotel. (Zoet brood met gebakken ei en bonen, niet echt een succes haha).

Daarna gingen we naar Ho centrum om wat ‘normale’ dingen te kopen en geld te pinnen. Daarna gingen we naar een ander hotel om te zwemmen. En dat was echt een chill hotel haha. Met super super mooi uitzicht. (ik heb wat foto’s op facebook geplaatst). Ik ben wel heel erg verbrand. (op het moment van schrijven doet t nog steeds zeer..)

Daar wil ik denk ik nog wel een keer heen. We hadden ook een hele lekker lunch.

S’ middags gingen we terug naar Kpando. We konden geen TroTro vinden (een busje) Toen heeft de politie ons gevonden en waren we snel thuis met een Tro. Daar ontmoette ik ook de moeder en zus van Marije, die zijn nu over hier voor een weekje.

En na het eten heb ik even kunnen skypen met mama en Danique! Jeej. Ik wil op zondag af en toe met iemand skypen met m’n left over mb’s. Ik heb een bundel per week namelijk die vernieuwd op maandag. Dan kan ik op zondag skypen om mijn mb’s op te maken als ik nog over heb. (met de nadruk op als ik nog over heb haha) .

En ik was verbaasd, het werkte best goed. S’ avonds schijnt het internet ook t beste te zijn hier. & ik gebruik mijn telefoon want mijn laptop is echt verschrikkelijk internet haha.

Dag 12:

Vandaag was het holiday omdat het offer feest was en ik voelde me niet helemaal top dus niet gewerkt vandaag. Lekker een dagje lezen, luieren, muziekjes luisteren. Heerlijk even rust. Iedereen ging een beetje z’n eigen gang en dat is met z’n grote groep (we zijn met 11 nu) soms ook wel lekker. Vanmorgen wel een introductie/meeting met Jessy gehad. Over hoe mijn eerste week was en hoe het tot nu toe gaat ect. Ook hebben we een nieuw klein projectje bedacht. We willen een soort folder maken met de verschillen tussen een ziekenhuis hier en in Nederland door middel van foto’s. De verpleegkundigen hier zijn namelijk heel benieuwd en het is ook handig voor nieuwe vrijwilligers om van te voren te zien. Dan weten ze wat ze kunnen verwachten. Dit wordt mijn eigen project. En ik vind het super leuk! Ik heb al contact gehad met mijn Nederlandse collega- toppers en die willen me helpen met het sturen van foto’s dus dat is heel tof! (waarvoor dank Joost & Alberto).

Dag 13:

Vanmorgen om 07.30 naar het St. Patrick hospital gegaan om te werken. Het is lastig dat er soms heel weinig te doen is. Is bijna niet voor te stellen als je een Nederlands ziekenhuis gewend bent. Maar hier zitten de verpleegkundige het grootste gedeelte van de dag. De familie en de patiënten zelf doen het meeste werk. Dus het zijn kleine dingen die we doen als vitale functies meten, een infuus inbrengen (ik wordt echt een pro denk.. haha geintje). Of mee kijken met een onderzoek. Daarna gingen we naar huis voor de lunch. S’ middags gingen we naar Julie om op de foto te gaan in onze uniformen. Ze heeft zooooveel foto’s in haar kleine winkeltje. Ze maakt altijd een foto met de vrijwilligers in kleren die zij gemaakt heeft. Ze is daar zo trots op echt leuk!

Daarna gingen we naar het kinder tehuis. Om de verjaardag van Isabella en Lucas te vieren (de kinderen van Jessy en Edem) & de verjaardagen van Jolien en Jessica. Die alle twee jarig zijn tijdens hun verblijf (waarvan Jolien echt jarig was gisteren). Iedereen kreeg taart/cake super leuk want je zag dat dit echt een verwennerij is voor de kinderen in het tehuis. Daarna gingen we met ze spelen. & kregen alle kinderen van Jessica en Jolien cadeautjes. Super leuk. Het is een traditie dat de jarigen worden nat gegooid dus Jolien, Jessica, Isabella en Lucas werden nat gegooid.

Na het diner deden we een spelletje. S’ avonds gingen we nog naar Apple Pub een pub hier in de buurt. Super gezellig. Kan alleen niet zo goed dansen als de afrikanen hahaha.

Dag 14: (vandaag)

Vandaag zouden we eigenlijk met een bootje naar een eiland gaan om daar de vitale functies te meten en voorlichting te geven. Maar er bleek geen boot te zijn. Dus dat is verschoven naar morgen. Nu dus onverwacht een dagje vrij. Net alle foto’s die ik tot nu toe heb op mijn laptop gezet. (die ik helaas niet kan uploaden). Nu een blog aan t schrijven. En vanmiddag wil ik nog even naar de markt om wat fruit te kopen & wat stoffen om kleding en kussenslopen te laten maken door Julie.

Het is niet zo heel warm vandaag. Dus dat is wel is lekker!

Verder lekker rommelen vandaag, kamer een beetje opruimen dat soort dingen.

/

Het gaat heel goed hier en ik heb het erg naar mijn zin. Ik vind steeds meer mijn weg en we hebben een fijne groep.

Feitjes;

- Op de 1e dag dat ik mijn uniform naar het werk droeg heb ik zooo vaak gehoord; wat ben je mooi, knap ect. Geloof dat ik dat nog nooit zo vaak op 1 dag heb gehoord.

- Mijn lievelings eten hier wordt Yam’s of groundnut soup (pinda soep) weet nog niet welke ik uiteindelijk kies haha.

- Het uniform wat we dragen is wel heel warm haha. Maar ja alles is warm hier.

- Ik begin te wennen aan het ritme en de manier van leven hier. (wat vandaag niet komt komt morgen wel)

- Mijn grootste uitdaging hier is mijn controle los laten, dat is namelijk onmogelijk hier haha. Net als plannen. En dat gaat al aardig goed!

Kortom, ik leer veel, doe veel en geniet!

Hoop dat bij jullie alles oké gaat, gek idee eigenlijk ik houd jullie volledig op de hoogte van mijn leven hier, maar van jullie leven heb ik straks hele delen gemist.

DoeiDoei, Tot t volgende bericht!

Reacties

Reacties

Mary

Hè lieverd ?, alweer een week verslag! Je bent er maar druk mee. Ook met het opzetten van projecten en werken ben je al lekker bezig. Als je het zo leest van festival,zwemmen,hotel lijkt het een vakantie. Maar ik weet beter hoor! Gelukkig is er ook tijd en ruimte voor ontspanning en het land en cultuur zien en meemaken.
Heerlijk weer zo n verhaal. Dag mooie zuster! We zullen het in Nederland ook eens wat vaker tegen je gaan zeggen????

Jantien en Ton

Hallo Daniek
Wie had dat nu gedacht een mail naar Ghana. Nu je verhaal gelezen een pracht verhaal als je zo mag beginnen. maar stoer hoor op alleen op reis en dan maar zien waar je terecht komt, maar ook dat is gelukt, Wij hebben het hier net zo heet als bij jullie 35 gr. Nu onze vakanties zitten erop de fietsen hebben overuren gemaakt Lieve Daniek heel veel werk plezier, we houden de mails inde gaten. Een dikke knuffel van Ton en Jantien.

kees en nel

Lieve Daniek,

ik heb net met plezierje je nieuwe verhaal van afgelopen week gelezen.
Heerlijk mens wat maak jij mooie dingen mee.
Geniet ervan en hou op gezellig op de hoogte

Daniek

Wat een lieve reacties allemaal.
Wat betreft het druk zijn met schrijven. Das ook een manier van hoofd leeg maken. Ik vind dat in Nederland wanneer ik veel mee maak ook heerlijk!

Wat betreft het plezier gaat het helemaal goed komen! Dank voor de reacties en tot het volgende bericht!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change