Dromen zijn er om waar te maken.. Daniek naar Ghana!

Nieuwtjes & vraag en antwoord

Heyhey lieve lezers,

Het is even stil geweest maar dat komt omdat ik als ik wat vertel wel wat te vertellen wil hebben! Dus hier komt t dan nieuwtjessss:

- Ik heb mijn vliegticket geboekt (ballonnetje slingers smileys blijheid) :-), 1 september vertrek ik en 20 december kom ik weer terug. En heeel fijn met de werelddeal weken van KPN scheelde me een hoop geld!

- Ik heb een trainingsdag van stichting muses gehad. En die was super interresant! Zij vertelde wat over de cultuur, over wat ik kan verwachten van de mensen daar. Do's en don'ts maar gingen ook meer in op hoe jij als vrijwilliger bent, wat je sterke en wat je zwakke punten zijn en hoe je er daar mee om kunt gaan. Ik vond het echt een waardevolle toevoeging voordat ik weg ga! Heb er super veel geleerd en ook door hun na gedacht over dingen waar ik nog niet over na had gedacht. Zoals bijvoorbeeld wat je doet als je in een situatie komt die voor onze cultuur schokkend is maar voor hen heel normaal. Ook was het leuk om te horen wat andere vrijwilligers gaan doen en waarom. De meesten gingen een sociaal project doen maar toch was het leuk om met elkaar te praten. Uiteindelijk wil je allemaal iets goeds doen en dat schept automatisch een band! Ook vertelde ze bijvoorbeeld dat je echt het beste daar pas spullen kunt kopen omdat je daar met eigen ogen ziet wat er nodig is. En je daarmee ook gelijk de lokale bevolking weer een handje helpt! We kregen allemaal nog een klein reisdagboekje om over alle aspecten van je reis aantekeningen te maken, kortom een super leerzame leuke dag!

- Ik mijn gegevens opgestuurd naar thuisvaccinatie.nl. Travel 4 change heeft hier een samenwerkings verband mee. Zij komen bij mij thuis de vaccinaties zetten dus ik hoef niet naar bijvoorbeeld de GGD. De datum moet ik nog horen, zal waarschijnlijk nog wel even duren. En nog een rede voor een feestje; mijn verzekering vergoed het grootste deel van de vaccinaties. Dit scheelt me bijna €200,- :-D

Vraag & antwoord:

In mijn vorige blog vroeg ik wat jullie graag wilden weten over mijn voor bereidingen en mijn reis. De meest gehoorde vraag is:Hoeveel geld heb je nodig en waar gaat dat geld precies naar toe.


Hierop ga ik antwoord geven, maar ik wil eerst even aan geven dat ik over precieze bedragen geen uitspraken op internet doe. Dit omdat dat mede door stichting muses wordt afgeraden, in Ghana zelf moet ik nooit noemen hoeveel geld ik mee heb omdat mijn vrijheid om te doen met dat geld wat ik goed vind dan een stuk beperkter wordt ;-) Maar geloof het of niet, veel mensen daar schijnen ook facebook en internet te hebben. Zet ik dat hierop dan zouden ze het dus terug kunnen vinden en dat is niet de bedoeling.

Dan nu het antwoord:


Inmiddels heb ik door hard te werken in de zomervakantie, veel op te passen en hele bewuste keuzes in het omgaan met geld (ben bijvoorbeeld al 2 jaar niet op vakantie geweest.) mijn vliegticket bij elkaar gespaard & betaald. Hier hoeven jullie dus niet voor te sponseren. Ik heb een begroting gemaakt voor wat ik daar nodig heb per week (incl daar mijn kost en inwoning) en uitgerekend dat ik omstreeks juli ook dat zelf bij elkaar gespaard heb. Ook mijn visum en reisverzekering die ik nog moet regelen betaal ik uiteraard zelf.

Waar ik dan nog zoveel geld voor nodig heb?korte versie van het antwoord: gezondheidzorg kunnen bieden daar.

Uitgebreide uitleg; er is daar in principe niks aan materiaal. Alles wat ik daar wil doen om de gezondheidzorg te bevorderen zal ik zelf moeten betalen met de mede vrijwilligers. We zijn ongeveer met 10 mensen daar. Om als voorbeeld te geven: op dit moment zijn ze de kinderen aan het leren hoe je je tanden moet poetsen en waarom dit belangrijk is. Om dat te kunnen leren hebben ze tandenborstels nodig. Dan leggen alle vrijwilligers €100,- in om te zorgen dat alle kinderen een tandenborstel krijgen. Dit is dus eigen (sponser) geld. Ik wil daar ook gezondheidsbevorderende projecten doen. Denk aan bijvoorbeeld een vaccinatie programma, of de wondzorg verbeteren. En daar heb ik dus geld voor nodig. Wat ik precies ga doen kan ik nu niet zeggen, omdat ik pas als ik daar ben en met eigen ogen een paar weken heb mee gedraaid kan zien wat er nodig is en wat haalbaar is. Maar dit zal ik uiteraard communiceren als ik daar ben via mijn blog :-)

Wat doe ik als ik geld over houd?


Jessy woont in Ghana in Kpando waar ik heen ga. Het eventuele overgebleven geld wil ik aan het eind van mijn reis aan haar overdragen, met de boodschap wat ik wil wat er met het geld gebeurt. Hier wil ik dan goede (zwart op wit) afspraken over maken. Zij heeft ook een stichting dus via daar zal het geld ook dan goed terecht komen.

Nou dit was weer een lang verhaal! Hopelijk heb ik weer wat meer duidelijk gemaakt.

Voor vragen mogen jullie me altijd contacten.

Liefs, Daniek

Reacties

Reacties

Elma

Heerlijk om op de hoogte te blijven van je mooie doel. Kijk er naar uit om de volgende te ontvangen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change